Televizyon günümüzün en önemli iletişim araçları
arasında yer almaktadır. Eğitici, öğretici olmasının yanı sıra, eğlendirici
özelliğiyle de ilgi çekmektedir. Televizyonun etkileri nasıl ve ne derecede
kullanıldığı ile ilişkilidir. Önemli olan televizyonun seyredilmemesi değildir.
Anne-babanın çocuğa kısa süreli ve denetimli televizyon izletmesi, doğru ve
uygun programlar seçerek çocuğu bu programları izlemesi için yönlendirmesi çok
önemlidir.
Televizyon çocukların ilk aylardan itibaren
ilgisini çeken bir alettir. Birkaç aylık bebekler bile bu renkli, hareketli ve
sesli görüntüyle ilgilenirler, görme alanları içinde takip edebilirler.
Bebekler büyüyüp özellikle müziğe ilgi duymaya başladıkça müzik eşliğinde
verilen görsel olarak vurgulanan görüntülere daha fazla ilgi duymaya başlarlar.
Televizyonda söz ve görüntü bir arada verildiği için çocuklar çok kolay
etkilenirler. İyi seçilmiş programlar izlettirildiğinde çocukların bilgisini,
hayal gücünü arttırabilir. İlk yıllarda özellikle reklamlar bebeklerin ve
çocukların ilgisini daha fazla çeker. Müzik kanalları da aynı şekilde müzik-
ritim ve renkli görüntülerin eşlik ettiği klipler nedeniyle ilgi çekici olur.
Bu dönemde fazla televizyon karşısında tutulan çocukların televizyon izleme
alışkanlıklarının gelişmeye başladığı bilinmektedir. Özellikle çocuğa rahat
yemek yedirmek veya onun sakince oturmasını sağlamak amaçlı olarak televizyon
seyretmeye teşvik edilen çocukların okul yıllarında da sürdürecekleri şekilde
televizyon izleme alışkanlığı gelişmektedir. Ayrıca anne-babası çok televizyon
izleyen çocukların da yine model alma yoluyla zaman geçirme ve eğlenme aracı
olarak televizyonu tercih etmeleri söz konusudur. Küçük yaşlardan itibaren
televizyon izleme saatleri sınırlandırılmayan çocuklar okul yaşlarında
televizyon bağımlısı olmaya aday olmaktadırlar. Kontrolsüz şekilde televizyon
izlettirilen çocukların yorum yapma, muhakeme etme yeteneklerinin olumsuz
etkilendiği bilinmektedir. Çünkü televizyon izlemek tek yönlü, pasif bir
etkinliktir. Oysa en etkin öğrenme yolu deneyerek yaşayarak öğrenmedir. Fazla
televizyon karşısında kalan çocuk direkt bilgi almaya alışır ve etkileşim içine
girmez. Bu nedenle televizyonun olumlu etkileri ancak sınırlı ve seçilmiş
programların izlenmesiyle sağlanır.
Çocuğa Olumlu Televizyon İzleme
Alışkanlığı Kazandırmak İçin Yapılabilecekler
·
Çocuğun televizyon karşısında geçirdiği süre
günde en fazla 1-2 saat olmalıdır. Çocuk üç yaşından küçükse izleme süresinin
20 dakikayı geçmemesi daha uygundur.
·
Anne-baba çocuğun televizyon izlemesi konusunda
bir plan yapmalıdır. Bu planda çocukla bir günde kaç saat, bir haftada kaç gün,
hangi programları izleyeceği konularında birlikte karar almalıdır.
·
Televizyon planlanan programa uygun olarak
açılmalı, program bittiğinde kapatılarak, çocukla program hakkında
konuşulmalıdır. Bu yaklaşım çocuğun izlediklerinden daha çok faydalanmasına
yardımcı olacaktır.
·
Anne-baba televizyonu çocukla birlikte
seyretmelidir. Çocuğu bilinçli bir televizyon izleyicisi yapmak için, programın
içeriği ile ilgili bazı temel bilgileri verip, çocuğun sorduğu sorulara cevap
vermelidir.
·
Çocuğa izlediğinin yalnızca bir film, hikaye
olduğu anlatılmalıdır. Örneğin: Süpermen'in gerçekte uçmadığı, rol gereği
uçtuğu söylenmelidir.
·
Anne-baba çocuğun televizyon seyredip,
seyretmemesine programın ya da çizgi filmin çocuğa uygun olup, olmadığına
kendileri karar vermelidir. Çocuk için uygun olmayan programı neden izlememesi
gerektiği çocuğa açıklanmalıdır.
·
Sürekli kanal değiştirmek küçük yaştaki çocuğun
konsantrasyonunu bozduğu için anne-baba, çocuğun sürekli kanal değiştirmemesine
dikkat etmeli, kendileri de bu davranışı yapmaktan kaçınmalıdır.
·
Televizyon ortak seyredilebilecek bir odaya
konulmalıdır. Evdeki diğer odalara televizyon (özellikle yatak odasına)
konulmamasına dikkat edilmelidir. Televizyon konulan odadaki eşyalar
televizyonu merkez yapmayacak şekilde düzenlenmelidir.
·
Çocuğa televizyon seyrettirilmesi veya
seyrettirilmemesi ödül ya da ceza olarak kullanılmamalıdır.
·
Anne ev işleriyle uğraşırken çocuğu
televizyondan başka uğraşlarla ilgilenmesi için yönlendirmelidir.
·
Anne-baba çocuğun televizyon seyretmesi yerine,
arkadaşlarıyla bir araya gelmesi, oyun oynaması, resim yapması, spor yapması,
kitap okuması, şarkı söylemesi gibi ev içi ve ev dışı aktiviteleri
desteklemelidir. Çocuk bu aktivitelere yönlendiğinde övülmeli, takdir
edilmelidir.
·
Anne-baba televizyonu, çocuğun uslu durması,
ağlamaması için kullanmamalıdır.
·
Anne-baba çocuğun reklamlarda görüp, istediği
ancak ona uygun olmayan maddelerin neden alınamayacağını çocuğa anlatmalıdır.
·
Anne-baba çocuğa ne şekilde televizyon
seyretmesi gerektiği konusunda açıklama yapmalı, sürekli yüz üstü ya da çok
yakından izlemesinin sağlığa zararlı olacağını anlatmalıdır.
·
Anne-baba televizyon seyretme konusunda fikir
birliğiyle hareket ederek, tutarlı olmalıdır.
·
Anne-baba televizyon seyretmek yerine kitap
okuyarak, müzik dinleyerek, spor yaparak bir hobi ile ilgilenerek, çocuğa bu
konuda iyi bir örnek olmalıdır.
Uygun Olarak İzletilmeyen Televizyonun
Çocuk Üzerindeki Olumsuz Etkileri
·
Televizyon çocuğu şiddete yöneltebilir. Çocuk
şiddeti günlük yaşamın bir parçası olarak kabullenebilir. Problem çözmede
şiddeti çözüm yolu olarak kullanabilir.
·
Televizyondaki programların bir çoğunda konuşma
dili sıkça yanlış, argo ve yabancı kelimelere özentili olarak kullanıldığı
için, çocuğun dil gelişimi olumsuz etkilenebilir.
·
Çocuk televizyonu tek başına izlediğinde,
televizyonun sunduğu her şeyi gerçekmiş gibi kabul edebilir. Televizyona soru
soramadığı için bu durum çocuğun bir süre sonra düşünmesini, eleştirmesini
engelleyebilir.
·
Çocuğun aşırı televizyon izlemesi, kitap okuma,
spor yapma, müzik dinleme, resim yapma, arkadaşlarıyla oyun oynama gibi olumlu
faaliyetlerden, hatta yemek yemekten bile alıkoyabilir.
·
Çocuğun televizyon karşısında uzun süre kalması,
çevreyle ilgisini azaltabilir, konuşmasında gecikmeye neden olabilir.
·
Çocuğun televizyon karşısında uzun süre kalması,
yatma saatini geciktirip, çocuğun uyku problemi yaşamasına sebep olabilir.
·
Çocuğun televizyon karşısında uzun süre kalması,
hareketsizleşmesi sonucunda şişmanlamasına ve sürekli yorgunluk hissetmesine
neden olabilir.
·
Uzun süre yere yüzükoyun yatıp, dirseklerini
yere dayayarak kıpırdamadan televizyon seyreden çocuk, eklem rahatsızlıklarına
yakalanabilir.
·
Tüketime ve para harcamaya özendiren reklamlar,
çocuğun reklamda gördüğü yiyecekleri, oyuncakları istemesine neden olabilir. Bu
istekler, aileye ekonomik açıdan zarar verebilir.
·
Çocuğun zihinsel, duygusal ve sosyal gelişiminde
önemli bir etkiye sahip olan televizyonun denetimli olarak seyrettirilmesinin
olumlu, gelişi güzel seyrettirilmesinin ise olumsuz etkileri vardır. Özellikle
anne-baba televizyon seyretme konusunda çocuğa iyi bir model olmalıdır.
Anne-baba sürekli televizyon izleme yerine, çocukla ilgilenir, ona sevgisini
gösterirse, çocukla aralarındaki bağın güçlenmesini sağlayacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder