0 - 6 Yaş
Çocuğun Gelişiminde Oyun ve Oyuncakların Önemi
Çocuk için yaşamı öğrenme aracı olan oyun büyük öneme
sahiptir. Oyun oynarken çocuk mutlu olur. Çocuğun büyümesi ve sağlıklı
gelişmesi için beslenme, sevgi, bakım ne kadar gerekli ise oyun ve oyuncaklar
da o kadar gereklidir. Oyun çocuğun bedensel, duygusal, sosyal, zihinsel ve dil
gelişiminde önemli rol oynar.
Her çocuğun zeka gelişiminin % 50 sinin doğumla 4
yaş arasında, % 30 unun 4-8 yaş arasında, % 20 sinin 8-18 yaşlar arasında
olduğunu göz önünde bulundurursak, zeka yüzdesinin en büyük bölümünün okul
öncesine rastladığını görmek mümkündür. Böylece de, oyunun ne kadar büyük bir önem
taşıdığı anlaşılır. Oyun aracılığıyla insanın en derinlerinde bulunan
yetenekleri kendini gösterir. Oyun Oynamanın Çocuğun Gelişimindeki Etkileri
Oyun yoluyla çocuk;
- Düşünmeyi
ve kendi başına karar vermeyi öğrenir,
- Sorumluluk
almayı, işbirliği yapmayı ve paylaşmayı öğrenir,
- Hayal
gücünü, becerilerini ve yaratıcılığını geliştirir,
- Dikkatini
bir noktaya toplamayı ve becerilerini organize etmeyi öğrenir,
- Kendini
tanımayı öğrenir,
- En güçlü
ve doğal dürtülerinden biri olan, saldırganlık dürtüsünü boşaltma olanağı
bulur,
- Değişik
sosyal rolleri deneme, duygularını dışa vurma olanağını bulur ve başka
nesneler ya da insanlarla ilişkilerini inceler,
- Kas
gelişimini hızlandırır ve güçlendirir,
- Çevresini
araştırma, objeleri tanıma ve problem çözme imkanı sağlar,
- Kendisini
ifade etmeyi, sözlü olarak ifade edilenleri anlamayı öğrenir, yeni
sözcükler kazanır,
- Çocuk
toplu yaşam için gerekli olan kuralları öğrenir.
Anne - Babanın Çocukla Birlikte Oyun
Oynarken Yapabilecekleri
- Karşılıklı
gülümseyerek ve mümkün olduğunca göz göze gelerek, neşeli bir atmosfer
yaratmaya çalışabilir,
- Bebeğin
el ve ayak parmaklarıyla oynayarak, vücudundaki organlara dokunarak ismini
söyleyebilir,
- Aynada
kendini ve anne-babayı görmesini sağlayıp, çevrede gördüklerinin ismini
söyleyerek bebeğin bakmasını sağlayabilir,
- Anne, baba
çocuğun farklı şekiller, renkler görmesini ve sesler duymasını sağlayıp,
eşyalara dokunmasına fırsat verip, anlayabilmesi için zaman bırakıp ve
daha sonrada tanıyabilmesi için ne olduğunu tekrarlayabilir,
- Bebeğin
elinde tutması için, mandal, plastik bardak, kaşık, çıngırak gibi değişik
şekillerde eşya ve oyuncaklar vererek, ellerini bol bol kullanmasını
sağlayabilir,
- Yumuşak
ses tonuyla konuşup, nazik hareketlerle yaklaşıp, şarkılar söyleyebilir,
- Çocukla
birlikte resimlere, kitaplara bakıp, kitap okuyup, müzik dinletip, el
çırptırırsa çocuk için en iyi oyun ortamını oluşturmuş olur. Oyun oynarken
geçen zamanın mutlu, neşeli ve öğretici olmasına yardımcı olur.
Oyun düşünceler, duygular ve ilişkiler içinde,
beceri ve kontrol kazanmanın önemli yoludur. Oyuncak ise çocuğun beş duyusu ve
duygularını uyaran, değerlendirme ve uygulama yetilerini geliştiren, hayal
gücünü zenginleştiren, bedensel ve sosyal gelişimini hızlandıran oyun aracıdır.
Çocuğun yaş, ilgi ve gereksinmelerine göre oyun
ve oyuncak tercihleri de değişmektedir.
Çocuğun Yaşına Uygun Oyun ve Oyuncaklar
0-6 aylık dönemde: İlk altı ayında çocuk
ses, şekil ve renklere karşı duyarlıdır. Bu dönemde görsel ve işitsel duyulara
yönelen hareketli oyuncaklar çocuğun dikkatini çeker ve neşelendirir. Çocuk
yeni ve ilginç olan her şeye bakmak, dokunmak, seyretmek ister. Bu çocuğun
öğrenme yoludur. Yatağının üzerine asılabilen, sallanınca ses çıkaran, canlı
renkleri olan objeler ve rahatça tutulabilen çıngırak bu dönemin vazgeçilmez
oyuncaklarıdır. Bu aylarda yine müzik kutuları, renkli halkalar, kumaştan ve
plastikten kucaklanacak bebekler tercih edilebilir. 4. ayından sonra çeşitli
boylarda toplar, tutmalı çıngıraklar, bez bebekler, lastik ve plastik sıkmalı
oyuncaklar, diş kaşıyıcı halkalar, iç içe geçen kutular seçilebilir ve müzik dinletilebilir.
7-12 aylık dönemde: Oturmaya başladığı
yedinci aylarından itibaren çocuk uzanabildiği her şeyi yakalamaya, yakaladığı
her şeyi de ağzına götürmeye çalışır. En çok hoşlandıkları; bir elinden
diğerine kolayca geçirebildiği renkli halkalar, avuçlayabildiği plastik küpler,
kemirebildiği kauçuk nesneler, hırpalandığı zaman bozulmayan yumuşak bebek ve
hayvancıklardır. Tutunarak da olsa ayağa kalkabildiğinde eline geçen herşeyi
yere atmaktan zevk aldığından, zıplayan, yere düşünce ses çıkaran oyuncaklar
ilgi odağıdır. Boy boy renkli toplar, iç içe geçebilen kutular, renkli
makaralar, bebekler, kitaplar, renkli büyük resimler bu dönemin oyuncakları
arasında yer alır.
Ayrıca yedinci ayından itibaren oynanmaya
başlanan, annenin tekrar kendine geri döneceğini öğrenmesini sağlayan "cee
e" oyunu çocuğun anneden ayrılma kaygısını kontrol etmesine yarar. Annenin
her gözden kayboluşunda duyulan gerginlik, anne görüldükten sonra gerginlikten,
memnuniyete dönüşür.
10-12. aylarında tef, davul, kapaklı kutular,
düdük, kitaplar, resimler, kalın kalemler, bahçe ve kum oyuncakları, banyo
oyuncakları, balonlar, toplar, itilen ya da çekilen tekerlekli oyuncaklar
telefon çevirme gibi etkinlik setleri tercih edilebilir.
Bu dönemde oynanılabilecek kum ve su, çocuğun
dokunma hissinin gelişimini sağlar ve çocuğa büyük haz verir. Deneyim ve keşif
olanakları sağlayan kum ve su sayesinde utangaç çocuk uyarılır, saldırgan çocuk
sakinleşir.
13-18 aylık dönemde: Bu aylarda itmeli,
çekmeli ses çıkaran oyuncaklar, üstüne ve içine oturulabilecek büyüklükte tahta
veya plastik büyük hayvan türü oyuncaklar, boş tahta ve mukavva kutuları, küçük
sandık, sepet ve tabureler ayrıca oyuncak süpürge, faraş ve bezler, öykü
kasetleri, çocuk şiir ve resim kitapları tercih edilebilir.
19-24 aylık dönemde: Bu aylarında çocuk,
bütünü parçalara ayırmaktan, kutuyu doldurup boşaltmaktan, kule ve köprü
yapmaktan büyük zevk alır. Bu dönemde çocuğun ilgisini çeken oyuncaklar
arasında mutfak eşyaları, farklı büyüklükteki plastik parçalar, saçları ve
elbiseleri olan bebekler ve arabalar yer alır. Bu dönemin sonuna doğru çocuk,
tahta parçasını arabaymış gibi hareket ettirebilir. Bazı hareketleri ile
anne-babayı taklit edebilir. Bu dönemde minyatür marangoz oyuncakları (tahta
çekiç ve çiviler), mutfak setleri gözde oyuncaklardır. Ayrıca bu dönemde yine
tahta, bez veya plastik hayvanlar, evde ve sokakta kurulan salıncaklar, kova,
kürek, çocuk şiir kasetleri ve kitapları tercih edilebilir.
25-48 aylık dönemde: Bu dönemde çocuk,
hayal gücüne dayanan oyunlardan hoşlanır. Oyuncakları ile konuşur, onlara kızıp
bağırabilir. Bedensel olarak gelişmiş olduğundan rahatlıkla takla atar, topa
tekme atar, çok aktif olduğundan yeni oyunlar yaratır ve bu oyunları uygular.
Evcilik, bakkalcılık, postacılık ve doktorculuk oyunlarında çeşitli kıyafetlere
girip, canlandırmayı sever.
Bu dönemde çocuğun oyun malzemeleri; sorun
çözmeyi, yaratıcılığı ve duygularının arıtılmasını, yansıtılmasını destekleyici
oyun hamuru, kil ve inşa blokları gibi "yapılandırılmamış" oyun
araçlarından oluşabilir.
Bu dönemde çocuğun oynaması için;
- Parmak
boyası, keskin olmayan makaslar ve kağıtlar, renkli çıkartmalar,
- Öykü ve
masal kitapları, teyp ve çocuk şarkı kasetleri,
- Bebek,
bebek arabaları gibi itmeli ve çekmeli tekerlekli araçlar, üç tekerlekli
bisiklet,
- Basit
bilmeceler ve tahmin oyunları (hayvanları, ağaçları, çiçekleri bilmesi
gibi),
- Küçük
süpürge, faraş, küçük tencere, tabak, fincan gibi ev işi araçları,
- Tahtadan
veya plastikten çekiç, kerpeten, tornavida gibi araçlar,
- Hayvanat
bahçesi gezileri veya yakın çevre gezileri,
- Su, kum,
kil gibi doğal oyun malzemeleri çocuğun dokunma duygusunun gelişimine,
deneyim ve keşif olanaklarının sağlanmasına, utangaç çocuğun uyarılmasına,
saldırgan çocuğun sakinleşmesine ve çocuğun dikkatini bir konu üzerinde
toplamasına yardımcı olduğu için tercih edilebilir.
49-60 aylık dönemde: Bu dönemde çocuk,
grup oyunlarına ilgi duyar. Yavaş yavaş çevresini tanımaya başlar, yaşıtları
ile arkadaşlık kurar. Oynadıkları oyunların kurallarına saygılı olmayı öğrenir.
Bu dönemde çocuğun oynaması için;
- Kesme-yapıştırma,
çizim yapma, resim boyama ve öykü, masal kitapları,
- Şekil
verebileceği, el becerisini geliştirmenin yanında hayallerini
gerçekleştirebileceği oyun hamuru, kum, kil, su gibi malzemeler,
- Üç
tekerlekli bisiklet, tekerlekli patenler,
- İp
atlama, seksek, bilye, körebe, saklambaç, çember çevirme gibi oyunlar,
- Oyun
parkları ve doğa gezintileri önerilebilir.
Anne - Babanın Çocuğa Hazırlayacağı Oyun
Ortamının Özellikleri
- Çocuğa,
evde kendisinin oynayabileceği, oyuncaklarını koyabileceği bir köşe
hazırlamalıdır,
- Oyuncakları
çocuğun rahatça alabileceği, oynamak istediğini seçebileceği ve geri
koyabileceği şekilde düzenlemelidir,
- Bu
köşenin çocuğun oynayabileceği kadar rahat, çok eşyadan arındırılmış,
tehlike yaratmayan bir ortam olmasına dikkat etmelidir,
- Bu
köşede oyuncak sepeti veya oyuncak kutusu, minderler veya çocuğun boyuna
uygun sandalyeler bulunabilir,
- Anne-baba,
çocuğa "Oyuncaklarını toplasana" demek yerine, çocuğun dikkatini
çekerek oyuncakları birlikte toplayabilir,
- Çocuğa
kendi oyuncaklarından kendisinin sorumlu olduğunu yavaş bir geçişle
öğretmelidir.
- Çocuğa
sokakta oyun oynaması için belirli bir süre vermelidir,
- Çocuk
sokakta yalnız veya arkadaşları ile birlikte oynarken oyun alanı tehlike
içermemeli ve annenin görüş alanı içinde olmalıdır,
- Çocuğun
götürüldüğü oyun sahasının çakıl, taş ve benzeri şeylerden arındırılmış,
kumla kaplı olmasına dikkat etmelidir,
- Oyun
araçlarının güvenli ve sağlam olmasına, parçaları zarar görmüş ya da
paslanmış olmamasına dikkat etmelidir,
- Kaydırağın
güvenli olduğundan emin olunmalıdır. Çocuğun kaydıraktan yere indiği yerin
uygun genişlikte olmasına dikkat etmelidir,
- Salıncağın
oturağı plastik, kauçuk ya da başka yumuşak bir malzemeden olmalıdır.
Tahta ya da metal gibi malzemeler çarptığında çocuğa zarar verebilir,
- Oyun
araçlarında çocuğun düşmesini engellemek için kısa aralıklı korkuluklar
olmasına dikkat etmelidir,
- Oyun
parklarında çocuklar yaşıtlarıyla beraber oynamalıdır.
- Çocuk
oyun sürecinden birden koparılmamalıdır.
- Anne-baba,
çocuğa pahalı oyuncaklar almak yerine, tahta bloklar, mutfak ve diğer ev
gereçleri, giyim eşyaları, top, ip, salıncak, tahterevalli, bahçe araçları
gibi oyun malzemelerini tercih etmelidir. Bunlar, çocuğun kaslarını
çalıştıracak, girişimciliğini ve hayal gücünü artıracaktır.
- Evde
çocukla birlikte yapılacak sünger bebek, kağıt uçurtma gibi oyuncaklar
tercih edilmelidir. Çocuk yapımında kendisinin de yardımcı olduğu sünger
bebek, kağıt uçurtma gibi oyuncaklarla daha çok şey öğrenecek ve daha büyük
bir zevkle oynayacaktır.
- Anne-baba
çocuğun oyun oynamasını cesaretlendirmeli, yeni oyunlar öğretmeli ve
çocuğa oyun oynarken eşlik etmelidir. Çocuğun anne-babası ile birlikte
oyun oynaması, çocuğun oyununun daha uzun sürmesini ve zenginleşmesini sağlar.
Anne-babayla oynanan oyun, çocuğun çevresini saran dünyayı keşfetmesi ve
değişik roller deneyebilmesi için çocuğa güven verir.
- Anne ve
babanın sevgi dolu, sıcak yaklaşımıyla, sık sık birlikte oynanılan,
ilgilenilen çocuklar daha iyi gelişir ve beceriler kazanır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder